اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 31288
1398/02/02 - 10:00
یک مولکول جدیدا کشف شده امیدی برای بیمارانی که از درد رنج می برند

اگر یک پروتئین ویژه طی مرحله جنینی از بین برود، هیچ نورونی برای انتقال درد، حرارت و خارش تکوین نمی یابد. این کشف می تواند منجر به ایجاد داروهای جدید برای مشکلات مربوط به درد باشد.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تحقیقات گذشته در مورد ژنتیک تکوین سیستم عصبی پنج ژن را کشف کرده است که با تجربه دردهای نابجا مرتبط هستند. فردی که با موتاسیون در یکی از این ژن ها موسوم به PRDM12 متولد شود قادر به احساس درد نیست و همین امر مشکلات قابل توجهی را برای وی ایجاد می کند. اما مکانیسم دقیق مربوط به این عملکرد معیوب درد مشخص نیست.

برای نشان دادن نقش این موتاسیون در بروز این مشکل، محققین انستیتو کارولینسکا آزمایشی را با استفاده از موش ها طراحی کرده اند و مدل موشی را تولید کردند که ژن PRDM12 در سلول های بنیادی آن ها بیان نمی شد. این سلول های بنیادی قادر به تولید انواع نورون ها هستند و با وجود موتاسیون PRDM12، هیچ نورونی که بتواند درد، دما و خارش را ثبت کند شکل نمی گیرد.

در جانوران بالغ نیز ژن PRDM12 هنوز بیان می شود اما بیان آن ها تنها به نورون های حس کننده درد معطوف می شود. به نظر می رسد که تنظیم نامناسب این ژن می تواند دلیلی برای دردهای مزمن و دردهای نوروپاتیک باشد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved